fietsen, bromo, schildpadden en dolfijnen - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van jop en patricia - WaarBenJij.nu fietsen, bromo, schildpadden en dolfijnen - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van jop en patricia - WaarBenJij.nu

fietsen, bromo, schildpadden en dolfijnen

Door: jop

Blijf op de hoogte en volg jop en patricia

22 Mei 2015 | Indonesië, Sanur

De ene laatste dag in Yogyakarta zijn we naar een kampoeng (dorpje) gereden, daar aangekomen zijn we op de fiets gestapt en hebben 2 studenten die in het dorpje wonen rond gefiets. Was echt geweldig. Super aardige mensen mochten bij ze binnen kijken en ze lieten zien wat ze allemaal deden, de ene was aan het weven ( hebben het ook geprobeerd ik was natuurlijk natuurtalent ;) ) in een ander huisje was een oude mevrouw matten aan het vlechten en in weer een ander huisje waren ze bakjes aan het maken waar ze rijst in koken en dat dan kant en klaar verkopen op de markt. Was een geweldige ervaring om op deze manier een kijkje te nemen hoe het dagelijks leven van de mensen er hier uit ziet zo ga je nog meer waarderen wat we in Nederland hebben.
Daarna zijn we doorgereden naar Kraton (paleis van de sultan) daar hebben we een rondleiding gehad en te zien gekrege hoe de sultan leeft, de vroegere sultan had gewoon meerdere vrouwen. De eerste had er zelfs 35 waarvan die 85 kinderen had. Niet normaal toch?
Daarna hebben we nog een silver smit bezocht en een batik (traditionele javaanse opdrukstijl) atelier. Daarna lekker terug naar ons hotel nog even relaxen want de volgende dag gaan we richting de Bromo vulkaan.

opweg naar de Bromo, rit van 4 a 5u, laatste stuk was slecht en heel stijl omhoog werdt kouder en reden door de wolken we zaten op 2500m boven zee niveau. We wisten niet wat we moesten verwachten maar eenmaal boven een waanzinnig uitzicht op de vulkaan geweldig.vanuit
ons balkon keken we op de vulkaan. Savonds een geweldig mooie zonsondergang gezien. Ze stonden daar mutsen te verkopen wij dachtrn echt ga toch weg joh, nou toen net eenmaal donker was waren we blij dat ze er waren want het was steenkoud en de volgende dag moesten we om 3:30 eruit om naar de zonsopgang te kijken (met onze muts op :p ). Met een dikke 4x4 jeep zijn we eerst over de savana van de vulkaan gereden om bij het uitkijk punt te komen om de zonsopgang te zien. Wauw heb nog nooit zoo mooie zonsopgang gezien echt waanzinnig mooi hele lucht werd rood oranje en geel en de vulkaan kleurde ook zo mooi. Geweldig.
daarna weer terug gereden en kregen de mogelijkheid om de krater te beklimmen en erin te kijken, dit hebben we niet gedaan patries is kan slecht klimmen en alleen had ik er de puf niet voor waren ook wel redelijk moe, zijn wel stukje er naar toe gelopen maar daarna terug gereden naar het hotel voor het ontbijt en de doorreis naar kalibaru, waar we hopelijk schildpadden gaan zien.

aangekomen in een mooi complex (soort centerparcs) we waar we 1 nacht blijven en de volgende dag met een jeep het national park op gaan met een 4x4 jeep naar sukamade beach. Een lange rit maar erg mooi en laatse 1,5 uur was het hobbelen geblazen maar super mooi. Onderweg stuk langs het strand gelopen en daar eve gelunched zo mooi die stranden hier, dan zijn de stranden in Nederland maar lelijk. Aangekomen bij een zeer eenvoudige accommodatie waar alleen tussen 6 en 10 savond en 4 en 6 snachts stroom is en telefonisch bereik kan je al helemaal vergeten en daar wonen ook gewoon mensen echt onvoorstelbaar wat zijn wij verwend in Nederland zeg Eind van de middag even het dorpje ingelopen, alle kinderen kwam naar buite en liepen achter ons aan en riepen allemaal hello hello, ze vonden geweldig dat wij er waren en wij dat hun er waren mooie ervaring. Om 6u heerlijk gegeten en om 7u dan eindelijk richting het strand, ritje van half uurtje door de jungle. Hadden grote schijnwerper mee dus hebben onderweg nog wat wilde zwijnen en wilde luwak(familie van de kat) gespot. Aangekomen bij de schildpadden opvang kregen we uitleg van de rangers wat we wil en niet mochten, we hadden goede hoop want hij vertelde dat er die avond ervoor een schildpad was geweest maar geen eieren had gelegd dus de kans was groot dat die terug zou komen vanavond. Nog klein stukje lopen naar het strand, aangekomen op het strand moesten alle zaklampen uit was echt pikken donker zagen alleen een waanzinnige mooie sterrenhemel en hoorde de zee, nu was het afwachten tot de rangers ons kwamen halen als ze iets gezien hadden na 1,5u werden we gehaald ze hadden er zelfs een aantal gezien, we gingen naar de grootste 1km verderop. In het pikkedonker over het strand lopen. Eenmaal aangekomen lag die daar in een gat waar ze haar eieren in aan het leggen was. Wauw wat een indrukwekkend beest ze was 115cm en llegde 97 eieren. Die haalde de rangers eruit en lieten ze op de opvang uitkomen om te voorkomen dat wilde dieren de nesten zouden leeg roven. Na een uur maskte het gat weer dicht en ging weer richting de zee. Het strand opkomen een plek zoeken gAt graven eieren leggen gat dichtmaken en weer terug naar de zee duurt 3u. Echt wat een ervaring en wat een gave beesten. Geweldig.
Nou ze was weer in de zee, we zijn weer terug gereden naar onze accommodatie om ge slapen.
de volgende dag zijn we om 6u sochtends terug gereden, we kregen de kans om zelf baby schildpadjes uittezetten die kans lieten wij natuurlijk niet schieten. Dat was weer zo iets gaafs, zulke kleine beestjes uitzetten in de oceaan op naar hun echte leven, eigenlijk onbeschrijvelijk mooi.
Zo nu terug naaronze chauffeur rit van 3u en daarna richting het eiland van de 1000 goden, Bali. Lange rit en stukje met de boot en daarna nog 5u naar Sanur. Savonds om 7u aangekomen bij ons hotel, maar wat is Bali mooi overal tempels echt gaaf.
Nog even met thuis gecontact daarna gaan slapen en de volgende dag richting de dolfijnen.
om 9u werden we opgehaald om naar het strand tegaan om vervolgens met de boot naar het basin in de zee te gaan waar de dolfijnen zitten.
weer een wauw momentje voor ons beide, zulke mooie en slimme beesten. Hebben ze aangeraakt geknuffeld echt gaaf. Daarna mochten de mensen die wouden nog in het basin bij de pijlstaartroggen, dat heb ik natuurlijk gedaan ook zulke gave beesten zwemmen onder je door of gewoon tegen je aan :p.
Daarna terug naar ons hotel lekker relaxe bij het zwembad, ook wel een keer lekker. Net lekker gegeten in Sanur en zo slapen en morgen om half 5 in het vliegtuig naar Lombok. Tijd om te gaan snorkelen, duiken en relaxen!!!

• 22 Mei 2015 - 16:14

Frans:

klinkt allemaal supers....

• 22 Mei 2015 - 18:38

Yvonne:

Wauw wat een verhaal!
    Ik heb prachtige foto's gezien, met dit verhaal erbij kan ik nog beter een
    beeld vormen!
    In een woord Geweldig!
    Dit maakt me wel een beetje jaloers mensen!

• 22 Mei 2015 - 18:41

Truus:

Hoi Patricia en Jop,
    Na het verhaal gelezen te hebben, ben ik wel een beetje " jaloers", echt geweldig.
    Geniet van de laatste week, snorkelen ook geweldig. Rust lekker uit , geniet ervan.
    Liefs Truus

• 22 Mei 2015 - 21:51

Anke:

Echt fantastisch allemaal. .dromen die uit komen. . Kan niet wachten om al jullie foto's te zien en verhalen erbij te horen. Geniet nog toppers want voor je het weet zit het er op!

• 25 Mei 2015 - 12:23

Marloes:

Super zeg! Wat zien jullie ontzettend veel gave dingen. Geniet nog van de laatste paar dagen en alvast een goeie terug reis!! groetjes uit Leeuwen

• 29 Mei 2015 - 11:44

Annie En Jan:

Hallo Jop en Patricia
    Al met al, afgaande op jullie reisverslagen, een bijzondere reis met zeer gave ervaringen. Ook prachtige plaatjes geschoten, maar er zullen er wel meer zijn die we graag nog een keer willen zien.